1 Ocak itibarıyla yeni bir uygulama hayatımıza girdi.
Resmi Gazete’de yayınlanan karar metni şöyle diyor:
“Hizmetlerin özelliğine ve tüketiciye sunuluş biçimine göre, tarife ve fiyat listelerine ilişkin belge, levha, pano ve benzerleri, hizmetin sunulduğu işyerinde, ayrıca lokanta, restoran, kafe, pastane ve benzeri yiyecek ve içecek hizmeti sunulan işyerlerinde ise işyerinin giriş kapısının önüne ve hizmet sunulan masaların üstüne, tüketiciler tarafından kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde asılır, takılır veya konulur.”
Ticaret Bakanlığı’nın yürürlüğe aldığı bu düzenlemeyle artık ilgili işletmeler kapılarında fiyat tarifesini gösterir tabela bulunduracak ve aynı zamanda masalarda menüleri bulunacak.
Self servis işletmeler kasa arkası menüleri olduğu için masa üstü menülerden muaf olacak.
Self servis olmayan işletmelerde ‘QR Kod’ şeklindeki menü geçerli sayılmayacak. Basılı bir menü şartı korunacak.
Ticaret Bakanlığı ekipleri bu kapsamda saha denetimlerine başladı. 1 Ocak öncesi işletmelere bu konuda uyarı ziyaretleri yapan ekipler artık kurala uygunluk denetimleri yapıyor.
Bursa’da şu anda merkez ilçelerde ekipler, Büyükşehir Zabıta ve Emniyet Müdürlüğü destekli olarak incelemelerini sürdürüyor. Ekipler, Bursa’da AVM’lerdeki işletmeleri de denetledi.
Yönetmelik kapsamında ziyaret edilen işletmelere uygunsuzluk durumunda ilk etapta tutanak tutuluyor ve 2 bin 172 lira ceza kesiliyor.
Bu tutanak ve ceza ile birkaç günlük süre ikinci denetimde de kurala uygun şartları sağlamamışsa bu kez menüsünde satışa konu olan ürün başına ceza uygulanabiliyor.
Sahadaki denetimlerin sürdüğü göz önüne alınırsa işletmelerin bu kurala uymak için elini çabuk tutması gerek.
Çünkü bu uygulama kapsamındaki işletmelerin neredeyse yüzde 90’ı halen kurala hazır durumda değil.
Ticaret Bakanlığı ekiplerinin denetimlerinde de bir vatandaş olarak işletmeleri incelediğinizde de bunu görebilirsiniz.
Peki, tabela ve reklamcıları sevindiren bu uygulama neden önemli?
Tüketicinin bir işletmede fiyatlandırma kaynaklı bir mağduriyet yaşamaması adına bu adımın yerinde olduğu söylenebilir.
Özellikle de enflasyonist ortamda fiyat dalgalanmalarının çok yaşandığı ve ucuz/pahalı algısının kaybolduğu bu dönemde tüketiciyi birtakım ticari kurnazlıklardan ve fiyat oyunlarından korumak ve bilinçlendirmek adına da gerekli görülebilir.
Hiç şüphesiz bu dönem içinde bazı esnaflar bu uygulamaya karşı olabilir ve tepki gösterebilir. Ama tüketicilerin bu haktan taviz vermemesi gerek.
Mevzu bahis kapsamda mağduriyet yaşayan vatandaş, CİMER üzerinden veya Ticaret İl Müdürlüğü’ne dilekçe ile başvurarak şikayetini bildirebiliyor.
Bu bağlamın dışında söz konusu işletmelere yönelik gıda denetiminin de bir çerçeveye oturtulması gerektiğini düşünüyorum.
Tarım ve Orman Bakanlığı’nın da gıda güvenliğini daha işlevsel ve denetlenebilir bir düzene sokması ve ekiplerin sahadaki kontrollerini an be an sürdürmesi gerekiyor.
***
Bursa’nın rekortmenleri nerede?
Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), 2022 vergilendirme dönemine ilişkin yıllık gelir vergisi ve kurumlar vergisi beyannamelerini değerlendirdi.
Ve GİB, Türkiye genelinde en fazla vergi beyan eden 100 mükellef listesini açıkladı.
Savunma sanayinde ülkemize çıta atlatan projelere imza atan Selçuk Bayraktar, bir kez daha toplumun takdirini kazandı.
Bayraktar, 564 milyon 124 bin 318 lira vergi tahakkuku ile birinci oldu. Sayın Bayraktar’ı yürekten kutluyorum.
Türkiye’deki öğrenince ‘Bursa’nın rekortmenleri kim?’ sorusunu sormasak olmazdı.
Baktık, 2019 yılından bu yana olduğu gibi yine bir ses yok.
Daha önce de birkaç kez gündeme getirmiştik. Acaba Bursa’nın vergi rekortmenleri neden açıklanmıyor? Bilen var mı?
Acaba Bursa’da vergi toplamada bir sıkıntı mı yaşanıyor?
Yoksa tüm tabelalar matrahsız mı?
Vergi Dairesi Başkanı Sayın Hüseyin Erol bu konuda bir açıklama yaparsa iyi olur. Zira bu durum, türlü söylentilere ve şüphelere neden oluyor…
Saygıyla…