Lider Haber TV’de Murat Er’in sunduğu Gün Ortası programına konuk olan TÜKONFED Bankacılık Komisyonu Üyesi Hüseyin Ölmez, telefonla yapılan kredi dolandırıcılığına dikkat çekti. Ölmez, banka mağdurlarının sayısının her geçen gün arttığını belirterek, yaşanan mağduriyetlerin ciddi boyutlara ulaştığını ifade etti. Programda, dolandırıcıların telefonla yönlendirme yoluyla nasıl kredi tuzağına düşürdüklerini detaylarıyla açıkladı.
Mağdurların kişisel ve banka verileri ele geçirilerek, telefonla yönlendirilip dolandırıcılık yapıldığını mahkemenin, mağdurların lehine karar verdiğini ve bu kararın ilk olmadığını söyleyen Ölmez, “Bu karar ilk karar değil. 2022'de Siirt'te bir karar var. Daha önce bir karar var. Hatta ilerleyen süreçte söyleyeceğim, emsal teşkil edebilecek bir Yargıtay Hukuk Genel Kurulu kararı var. Bu karar da 2012'ye esas numaralı bir karar. Dolandırıcılar iki türlü, ana hatlarıyla iki türlü çalışıyorlar. Birincisi kişisel ve banka verilere de ele geçirilip, konuştuğumuz olaydaki gibi mağdurları yönlendirip, dolandırıcılık yapıyorlar. İkincisi de cep telefonlarını veya bilgisayarları trojan vasıtasıyla ele geçirip, gece yarısı hesapları boşaltıp, bir şekilde kredi kullanıyorlar, ek hesapları kullanıyorlar” diye anlattı.
MÜŞTERİ HİZMETLERİ BİLE KOPYALANMIŞ
İlgili bankanın 444’lü müşteri hizmetleri telefon numarasının dahi kopyalandığını belirten Ölmez, “Burada ciddi bir organizasyonla karşı karşıyayız. Onu bile kopyalamış. Mağdurun bütün kişisel verilerini ve banka verilerini hesap numarası, IBAN numarası bilerek yönlendirmiş. Mağdur kendisine güvenmiş. Mağdur kendisine güvenince de 2 kez şifre göndermiş. O şifreleri de Mağdur geri göndermiş. Bankanın buradaki tek savunması siz şifreleri gönderdiniz. Sistem güvenliğinin sağlanması bankanın yükümlülüğündedir” diye konuştu.
YARGITAY’IN EMSAL KARARI VAR
Yargıtay Hukuk Genel Kurulu'nda bir karar verildiyse, bu yasal niteliğinde olduğunu ve emsal teşkil ettiğini açıklayan Ölmez, “Elimizde böyle bir emsal kararı var. Hem de 13 sene önceden. Hem üstelik de şu anda emsal teşkil eder etmez diye tartıştığımız davanın dava dilekçesinde bu karar da yazıldı. Bu kararda özellikle şu söyleniyor; sistem güvenliğinin sağlanması bankanın yükümlülüğündedir. Güvenlik mekanizmalarının oluşturulması da bankanın yükümlülüğündedir diyor. Şimdi bu kararın emsal teşkil etmemesinin bir başka konusu da dolandırıcılığın nasıl yapıldığıyla ilgili. Burada telefonla dolandırılmış. Diğerinde trojan atmış cep telefonuna veya bilgisayara. Gece cep telefonu ve bilgisayarı harekete geçirmiş. Oradan dolandırılmış” dedi.
BANKANIN 2 KUSURU GÖRÜNÜYOR
Bu olayda bankanın burada iki önemli kusuru olduğuna dikkat çeken Ölmez konuşmasında,“Şüpheli işlem bildiriminde bulunmuyor banka. Bu iş, bakın öyle bir şey ki, bir mağduru çok iyi hatırlıyorum. 200 bin lira kredi çekmişler. 200 bin lira kredinin 100 bin arası başkasına gitmiş. 100.000 lirasında banko şüpheli olduğuna karar vermiş. Kalan 100.000 lirayı kullandırmamış, o 100.000 lirayla dolandırılan 100.000 liranın taksitlerini ödemiş. Mağdur müracaat etmiş, Mağdur’a diyor ki sen şifre verdin. Çekilen 200 bin lira şüpheli işlemdiyse bunun yarısı şüpheli, yarısı şüphesiz mi olur? Nasıl ayırıyorsun?” ifadelerine yer verdi.
DOLANDIRILMAMAK İÇİN NELERE DİKKAT EDİLEMELİ
Vatandaşların, kredi dolandırıcılarına karşı, tuzaklara düşmemek için nelere dikkat etmesi gerektiğini anlatan Ölmez, “Şunu söyleyeyim; bütün bankaların web sitesinde hatta bankamatiklerde de bu yer alır. Hiçbir banka işlem yaparken sizin şifrenizi istemez. Öncelikle buna dikkat edin. Bazı bankalar şu anda müşteri hizmetlerinden arandığınız veya aradığınızda kendi web sitesiyle olayı birleştirdi, o web sitesine gittiğinde o bankayla mı görüşüyorsunuz? Başka bankamı sizi arıyor, bunu biliyorsunuz. ‘Size kredi verelim, kredi kartı, ait hayatınızı geri alalım gibi şeyler geldiğinde Hemen reddedin’ eğer böyle bir banka size olanak tanıdıysa onu zaten web sitesinde göreceksiniz. Web sitesinde yoksa o bir dolandırıcılık olayıdır. Bir konuya dikkatinizi çekeyim. Şu günlerde bankalar tüketici finansmanı konusunda artık eskisi gibi pinti değil hatta ellerinde para kaldı kredi dağıtma peşinde. Fakat dolandırıcılar bu tezgahı da kullanıp ciddi şekilde kullanıyor” dedi.
“YATARKEN İNTERNETİ KAPATIN!”
Vatandaşlara kredi dolandırıcılığına ilişkin çeşitli uyarlarda bulunan Ölmez “Vatandaşlar yükledikleri programları, bilinen yerlerden ve onaylı programlardan yüklesinler. Kendilerine gelen herhangi bir mesajı tıklamasınlar. Ve çok önemlisi, eğer internet bankacılığı kullanıyor isek her gün mutlaka hesaplarımızı kontrol edelim. Mümkünse gece telefonumuzu kapatalım, kapatamıyor isek internetle bağlantımızı keselim. İnternetle bağlantımızı kestirdikten sonra ulaşamıyorlar” diye kaydetti.
BANKALARIN SORUMLULUĞU ARTIRILMALI
BDDK'nın da bu konuda devreye girmesi gerekli. Yeni düzenleme sadece şunu da gerekli. Bankaların sorumluluğu arttırılmalı. İki, verilen cezalar caydırıcı olmalı. Bu emniyetin raporunda da var. Önlem almamız gerekir. Yani mutlaka ve mutlaka eğer internet bankacılığı kullanıyorsak ve internet konusunda becerilerimiz çok fazla değilse her gün hesabımızı kontrol ederiz” diye konuştu.