Ersoy, Turizmde dolu dolu bir yılın daha sonuna geldiklerini belirten Ersoy, yıl başında 55,6 milyar dolar turizm geliri hedeflediklerini ancak Kahramanmaraş merkezli depremler, seçim süreci ve İsrail'in Gazze'ye yönelik saldırılarına rağmen hedefe çok yakın olduklarını ifadetti. Ersoy, “Tatillerinde Türkiye'yi tercih eden yabancı turist sayısı bu 10 ayda, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11,58'lik artış göstermiştir. Turizm gelirlerinde ise 2023 Ocak-Eylül döneminde 42 milyar dolara ulaşmış durumdayız. Geçen yılın aynı döneminde ulaştığımız 35 milyar dolarlık gelirle kıyaslandığında, yüzde 20'lik bir artış elde ettiğimizi memnuniyetle görüyoruz” dedi.

“Geleceğin Turizmi Turizmin Geleceği” mottosuyla yola çıkan AKTOB Uluslararası 13. Resort Turizm Kongresini gerçekleştirdi. Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Ersoy’un katılmıyla başlayan kongre, Antalya'da Belek Turizm Bölgesi'ndeki Nest Kongre Merkezi'nde düzenlendi.

“TURİZMDE ARTIK DÜNYANIN SÜPER LİGİNDEYİZ”

Ersoy, turizmden elde edilen gelirleri açıklayarak artık ‘Türkiye turizminin dünyanın süper liginde olduğunu vurguladı. Ersoy, konuşmasında turizmin geldiği noktayı değerlendirerek “Bir başka başarıyı da kişi başı gecelik harcama rakamlarında elde etmiş durumdayız. Öncelikle şunu belirtmeliyim ki bizim için önemli olan kişi başı harcamadan ziyade kişi başı gecelik harcamadır. 2017 yılını Türkiye 65 dolarla kapatmıştı. Hayata geçirmiş olduğumuz başarılı politikalar sonucu 2022 sonunda bu rakamı 89 dolara kadar taşımıştık. Bu yıl ise 100 dolar olarak tamamlamayı hedefliyoruz. Öte yandan 2002'de yaklaşık 800 bin olan konaklama tesislerinin toplam yatak kapasitesini, Kasım ayı itibarıyla 2,2 milyona yükselterek yüzde 175 arttırdık. Tesislerin tamamının Bakanlık belgeli olmasını zorunlu hale getirerek, nitelikli turizm konusunda çok gerekli bir süreci de tamamlamaya yaklaştık. Tüm bu rakamlar bize şunu gösteriyor, Türkiye olarak turizmde artık dünyanın süper ligindeyiz. Bu işi en üst seviyede yapan ülkeleri rakip olarak görüyor ve hedeflerimize uygun bir şekilde ilerliyoruz.  2028'de ise hedefimiz çok daha büyük. Turizm gelirinde çıtayı 100 milyar dolar seviyesine çıkaracağız” ifadelerine yer verdi.

Türkiye, jeopolitik konumu sebebiyle geçmişte de bugün de krizlerle karşılaştığını ancak bu krizlerden daha az etkilenmek adına 2019’yılında pandemi ile gelen süreçte ‘Türkiye Turizm ve Tanıtım ve Geliştirme Ajansını’ kurduklarını belirterek “Bölgesel çatışmalar ve savaşlar, doğal afetler ve küresel sıkıntılarla hep karşı karşıya kaldığımız konular. İşte bu sebeple Bakanlık olarak küresel ve bölgesel krizlere karşı bağışıklığımızı artırmak, ülkemize nitelikli turist getirebilmek ve turizm geliri hedeflerini yükseltmek amacıyla 2019 yılında Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansımızı kurduk. Kuruluşundan bugüne kadar geçen kısa sürede TGA, kriz dönemlerindeki iletişim yönetiminden tanıtım çalışmalarına kadar birçok başarılı çalışmaya imza attı. Zaten az önce paylaştığım rakamlar da bunun sonucu olarak karşımızda durmaktadır. Peki ne yaptı TGA ne yaptı? Örneğin, 2023 yılı boyunca toplam 33 ülkenin ulusal kanallarında çok yoğun tanıtım yaptık. 200'den fazla ülkede yayın yapan BBC World, Bloomberg, Euronews, CNN International ve El Cezire International gibi global haber

kanallarıyla anlaşma imzaladık, tanıtım yayınları yaptık. Yine dünyada 200'den fazla ülkede dijital tanıtım çalışmaları yapıyor, pazar ve ürün çeşitliliğini hedefliyoruz” diye konuştu.

“EN YOĞUN REKLAM, TANITIM VE PR ÇALIŞMASI YAPAN ÜLKESİYİZ”

 Sosyal medya mecralarını tanıtımda yoğun olarak kullandıklarına dikkat çeken Ersoy, “Bu platformlara ek olarak, dijital mecralarda tanıtıma da büyük önem veriyoruz. GoTürkiye instagram hesabımız sahip olduğu 3 milyonu aşkın takipçisi ile dünyada ülke hesapları arasında ikinci sırada yer alıyor. Resmi Youtube hesabımız ise yine ülke hesapları arasında dünyada birinci sırada. Aynı zamanda Çin ve Rusya'nın özel sosyal medya hesaplarında da iletişimimiz devam ediyor.  Resmi turizm platformumuz olan Go Türkiye web sitesi 10 ayrı dilde yayın yapıyor. Bu platformda tarih, sağlık, doğa, inanç, bisiklet ve golf turizmi ile gastronomi gibi 60’a yakın konuda deneyim başlığı bulunuyor. Yapmış olduğumuz tanıtım çalışmalarının bir de PR ayağı var. Yurt dışında yürütülen basın odaklı iletişim çalışmaları yanında dünyanın dört bir yanından basın mensupları, influencerlar, tur operatörleri ve kanaat önderleri Türkiye'de ağırlandı. 20 Kasım itibarıyla 2023 yılı başından beri 85 ayrı ülkeden gelen 3 bin 140 basın mensubu ve influencer, 3 bin 117 tur operatörü olmak üzere toplam 6 bin 257 kişi Türkiye'nin 73 ayrı şehrinde düzenlenen 424 ayrı ağırlama etkinliğine katıldı. Bu süre zarfında sadece Antalya'da 75 ülkeden yaklaşık 1680 kişi ağırlandı. Yıl sonuna kadar çalışmalarımızı sürdürerek 81 ilimizin tamamını bu ağırlamalara dahil edeceğiz. Tüm bu rakamların da gösterdiği gibi şüphe yok ki şu anda dünyanın açık ara en yoğun reklam, tanıtım ve PR çalışması yapan ülkesiyiz” dedi.   

TÜRKİYE’DE TURİZMİN 12 AYA YAYMA ÇALIŞMALARI:

TÜRKİYE KÜLTÜR YOLU FESTİVALLERİ

Ürün çeşitliliğinin artırmak ve Türkiye’de turizmin 12 aya yayılması için çalışmalardan söz eden Bakan Ersoy, “Ürün çeşitliliğinin en önemli başlıklarından biri kültür turizmidir. 2021 yılı Ekim ayında İstanbul Beyoğlu'nda başlattığımız Kültür Yolu Festivali projemizi 2022 yılında Türkiye Kültür Yolu Festivalleri çatısı altında 5 ilimize yaydık. 2023 yılında ise “Cumhuriyet’in 100'üncü Yılında 100 Günde 11 Festival" sloganıyla yola çıktık. 11 ayrı ilimizde gerçekleştirdiğimiz Türkiye Kültür Yolu Festivalleri kapsamında, 400'e yakın mekânda gerçekleştirilen 5 binden fazla etkinlikte milyonlarca vatandaşımızı ağırladık. Bu yılki festivallerimizin finalini Antalya'da yaptık. Kaleiçi’nden Side Antik Kenti’ne, Phaselis'ten Dokumapark'a kadar birçok nokta festivale ev sahipliği yaptı. Her yıl 5 şehrimizi bu zincire dahil ederek festivallerin etki alanını daha da genişleteceğiz. 2028 yılında 35 şehrimizde Türkiye Kültür Yolu Festivallerini gerçekleştirmeyi hedefliyoruz” diye kaydetti.

ANTALYA DA MİCHELİN REHBERİNDE YERİNİ ALACAK

Ersoy, turizmdeki en önemli ürün başlıklarımızdan bir diğerinin ise gastronomi olduğuna değinerek “Şehirlerimize ‘gastrocity’ kimliği kazandırmak için yoğun bir mesai harcıyoruz. Bunun da sonuçlarını almaya başladık. Bildiğiniz gibi İstanbul 2022'de Michelin Rehberi'ne dahil edildi. Eşsiz bir kültürel mirasın sahibi ve dünyanın en dinamik metropollerinden biri olan İstanbul'un "gastrocity" unvanı da böylece tescillenmiş oldu. Bu yıl ise Michelin Rehberi, Türkiye seçkisine İzmir ve Bodrum'u da dahil etti. Yeni seçki, 9 Kasım'da İstanbul'da bir törenle duyuruldu ve toplam 111 restoranımız rehberin 2024 seçkisine girmiş oldu. Önümüzdeki yıllarda Antalya'nın da Michelin Rehberi'nde yerini alacağına inanıyorum” dedi.

TURİZMİN GELECEĞİ: SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZMDE

Ersoy turizmde geleceğin en önemli trendlerinden birisinin "sürdürülebilir turizm" olacağının altını çizerek bugüne kadar birçok platformda ‘sürdürülebilir turizmi’ dile getirdiğini söyledi. Ersoy; “Sürdürülebilir turizm derken, toplum ve çevre üzerindeki olumsuz etkileri en aza indirerek yerel ekonomiye, doğal ve kültürel mirasa, yerel halkın sosyal ve ekonomik yaşamına katkı sağlayan bir turizmden bahsediyoruz. Yapılan araştırmalar gösteriyor ki artık her beş turistten dördü tatillerini sürdürülebilir bir tatil beldesinde geçirmek istiyor. İşte biz de bu amaçla, 2023 yılından itibaren "Güvenli ve Sürdürülebilir Turizm Programı"nı uygulamaya başladık ve bunun için dünyanın en üst düzey sürdürülebilirlik platformu olan "Global Sustainable Tourism Council" ile 3 yıllık bir protokole imza attık. Bu protokol ile Türkiye, dünyada sürdürülebilir turizm alanında hükümet nezdinde ulusal bir program geliştirmek üzere anlaşma yapan ilk ülke oldu”  diye konuştu.

Sürdürülebilir Turizm Programı kapsamında bugüne kadar 7 bin 568 tesisin Birinci Aşama Belgesi, 634 tesisin ise Üçüncü Aşama Sertifikası almış bulunduğunu açıklayan Bakan Mehmet Ersoy, “Halihazırda devam eden çalışmalar kapsamında 809 tesisimizin de belgelendirme süreci devam etmektedir. Toplamda belgelendirme sürecine dahil olan bu 9 bin 11 tesisin 1357'si ise Antalya'da bulunuyor. Yani Antalya turizmdeki liderliğini, sürdürülebilirliğe verdiği önem ve hassasiyet ile güçlü bir şekilde destekleyerek devam ettirmekte. Bu çalışmalara ilave olarak, "Turizm Master Planımız" da sürdürülebilirlik yaklaşımıyla oluşturulmuştur. Bakanlığımız öncülüğünde turizm ürünlerinin çeşitlendirilmesi, kitle turizmi kaynaklı olarak kıyı alanlarında ortaya çıkan baskının azaltılması ve turizmin sosyo-ekonomik yararlarının daha az gelişmiş yörelerimize yayılması adına çeşitli projeler geliştiriyoruz. Bisiklet Dostu Otel Sertifikası, Dağ-Doğa Yürüyüşü Projesi, Yayla Turizmi Projesi, Akarsu Turizmi Projesi, Bisiklet Tur Güzergahlarının Belirlenmesi-Geliştirilmesi Projesi, Kuş Gözlemciliği Projesi, Tarım-Çiftlik Turizmi Projesi, Botanik Turizmi Projesi, İpek Yolu Projesi gibi konularda sayıların ve çeşitliliğin artırılması için de çalışmalar yapıyoruz” diye aktardı.

BELEDİYELERİN YAPMADIKLARI ALTYAPILARI BAKANLIK YAPIYOR

Ersoy “Her ne kadar Büyükşehir Belediyelerinin sorumluluğunda olsada onların yapmadıkları  altyapı yatırımlarını Bakanlık olarak devralıp biz yapıyoruz’ diyerek turizmdeki altyapı çalışmalarına değindi.

Bakan Ersoy “2002-2023 döneminde turizm amaçlı çevre düzenlemesi ile altyapının geliştirilmesi, ücretsiz halk plajı yapımı ve sürdürülebilir turizm kapsamındaki faaliyetler için yaklaşık 3,6 Milyar TL kaynak kullanılmış olup, bu kaynakla gerçekleştirilen yatırımların güncel değeri 22,5 Milyar TL’dir. Bu kaynağın yaklaşık 2 Milyar TL’si 2018-2023 yılları arasındaki çalışmalarda kullanılmıştır ki bunun da güncel değeri 4,3 Milyar TL’dir.   

2023 yılı için kış turizmi, termal turizm, atık su tesisleri, ücretsiz halk plajları gibi farklı projelerdeki altyapı çalışmaları için ayırdığımız kaynak miktarı ise 1,5 milyar TL’yi geçmiştir.

Tarımsal destekleme ödemesi bugün çiftçilerin hesaplarına aktarılacak Tarımsal destekleme ödemesi bugün çiftçilerin hesaplarına aktarılacak

Her ne kadar Büyükşehir Belediyelerinin sorumluluğunda olsa da onların yapmadıkları altyapı yatırımlarını Bakanlık olarak devralıp biz yapıyoruz. Bu kapsamda, güncel toplam değeri yaklaşık 1,82 Milyar TL olan Antalya Belek Serik-2 ve Muğla Bodrum Atıksu Arıtma Tesisi yatırımları Bakanlığımızca tamamlanarak hizmete alınmıştır. 2023 Şubat ayında yapımına başladığımız Antalya Kemer Çamyuva Atıksu Arıtma Tesisini de inşallah 2024 yılının mart ayında tamamlayacak ve bölgenin hizmetine sunacağız” dedi

“BU DÖNEM TÜRK ARKEOLOJISININ 'ALTIN ÇAĞI' OLACAKTIR”

Ersoy, konuşmasının sonunda sektörün ihtiyaçları yanında vatandaşlardan gelen talepler doğrultusunda da ‘En ideal ve seçkin hizmetleri sunmaya devam ediyoruz’ diyerek şunları kaydetti: “Yakaladığımız bu başarıların verdiği güvenle 2023 yılında ‘Geleceğe Miras Projesi’ni hayata geçirdik. İkinci aşamada yabancı bilimsel heyetler tarafından yürütülen kazı çalışmalarımızı da bu projeye dahil ettik. Söz konusu kazılarla ilgili koordinasyonu sağlamak üzere Türk bilim insanlarından birer “koordinatör kazı başkanı” atayarak çalışmalarımızın ivmesini arttıracağız. Bu Türk arkeoloji tarihinin de dönüm noktasıdır. Ülkemizdeki kazı çalışmalarının tamamı tarihimizde ilk kez Türk bilim insanlarının başkanlığı ve koordinatörlüğü altında yürütülecektir.  "Geleceğe Miras Projesi" ile arkeolojik kazı çalışmalarının yine hem bütçelerini hem de lojistiklerini tarihinde görülmemiş bir oranda artırarak, arkeolojik alanlarımızdaki yapıları, bilimsel veriler ışığında çok kısa sürelerde ayağa kaldırmayı amaçlıyoruz. Hedefimiz, son 60 yılda Türkiye'de arkeolojiyle ilgili yapılanlara eş değer işi önümüzdeki 4 yılda tamamlamaktır. benim sizden bir ricam var, lütfen fırsat bulursanız antik kentleri gidin, oradaki çalışmaları gözlemleyin, değişimi göreceksiniz. Bu dönem Türk arkeolojisinin 'Altın Çağı' olacaktır.”

Kaynak: AA