Ekonomi

Türkiye makarna ihracatında ikinci

Türkiye’nin makarnalık buğday üretiminde dünya çapında önemli bir konumda olduğunu belirten ATB Yönetim Kurulu Üyesi Nuri Büyükselçuk, “Makarna ihracatında dünyada 2’nci sıradayız” dedi.

Abone Ol

-Türkiye'nin makarnalık buğday üretiminde dünya çapında önemli bir konumda olduğunu belirten Antalya Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Üyesi ve aynı zamandan un ve yem sektöründe faaliyet yürüten Nuri Büyükselçuk, Mezopotamya Ovası'nın yüksek kaliteli buğday yetiştirdiğine dikkat çekti. Büyükselçuk, Türkiye'nin makarna ihracatında dünya genelinde 2’nci sırada yer aldığını ve geçen yıl 2,5 milyon ton makarnalık buğday ihraç ettiğini ifade etti.


160 ÜLKEYE İHRACAT YAPILIYOR
Türkiye'nin makarnalık buğday avantajını yeterince değerlendiremediğini, bu nedenle ürünlerin daha düşük katma değerle ihraç edildiğini vurgulan Büyükselçuk, ayrıca, Türkiye'nin makarna üretim kapasitesinin 2.5 milyon tona ulaştığını ve 160 ülkeye ihracat yaptığını söyledi. Geçen buğday üretiminden sene çok verimli bir hasat yaşadıklarını belirten Büyükselçuk “2,5 milyon ton buğday. 9 milyon ton Arpa, 9 milyon tona yakın mısır hasat ettik. Uzun yılların en iyi hasatlarından biriydi. Bu sene buğday da yüzde 5,4 sanırım bahsettiğim işte 21 milyon ton Arpa'da 8.4 Mısır'da 8.5 milyon ton civarında bir üretimimiz olacak. Yine geçen yıl uzun yıllardan sonra Türkiye 2,5 milyon tona yakın makarnalık buğday ihraç etti” diye anlattı. 


EN KALİTELİ BUĞDAY TÜRKİYE’DE
Mezopotamya Ovası dünyanın en kaliteli makarnalık buğdayının yetiştirildiği bölge bunun bir sonucu olduğunu ifade eden Büyükselçuk, “Türkiye makarna ihracatında dünyada 2’nci sırada yer alıyor.  İtalya yüzde 43 ile 1’inci. Biz onun arkasından geliyoruz. Fakat buradaki en büyük sorunlarımızdan biri Türkiye'nin makarna ihracatı ortalama fiyatı İtalya'nın yarısı. Yani biz burada makarnalık Buğday avantajımızı hakkıyla yerine getirip markalaşamadığımız için maalesef makarnalık buğdayımızı ihraç etmek zorunda kalıyoruz” dedi. 


KATMA DEĞERİNİ ARTIRMALI
Eğer yapılabilirse makarna üretiminden markalaşma ve paketlemeye dikkat çeken Büyükselçuk, “Bu 2,5 milyon ton makarnalık buğdayı makarna olarak katma değerleri artırarak satabilsek çok daha yüksek katma değerli bir ürün satarak ülke ekonomisine daha fazla fayda sağlayabilir hale geleceğiz. Un sanayinde yıllardır, dünya şampiyonuyuz. Hububatta Türkiye aslında her ne kadar belli miktarda buğday ithal etmiş olsa da net de ihracatı, ithalatı karşılama oranında net de biz net ihracatçıyız” diye konuştu. 


STOK SORUNU YOK
 Hububatta stoklarındaki son durumu aktaran Büyükşelçuk, “Fabrikaların ve tüccarın elinde geçen sene çok daha yoğun bir stokla girmiştik. Çünkü geçen sene Nisan ayı sonuna kadar sıfır gümrüklü bir ithalat vardı. Geçen sene harmanın kuraklıktan dolayı düşük olacağını düşünen sanayiciler çok yüklü bir stokla girdiler. Fakat hem TMO'nun elindeki buğday güvencesi hem de finansman maliyetlerinin yüksekliğinden dolayı bu sene çok daha düşük stoklarla giriyoruz. Ama biz bu düşük stoklarla girerken bizim en büyük şansımız, Toprak Mahsur Ofisi'nin elinde çok yüksek buğday, arpa ve mısır stoklarımız var” dedi. 


KOTA VE MARKALAŞMA SORUNU 
Bu sene hububatta en ufak bir sıkıntı, miktar olarak en ufak bir sıkıntı görmediklerini kaydeden Büyükselçuk, “Rahat bir yıl yaşayacağız. Cezayir'den İtalya'ya, Birleşik Arap Emirlikleri'nden Kanada'ya birçok ülkeye ihracat gerçekleşti. Üretim kapasitesi 2.5 milyon tona ulaşan Türkiye makarna sektörü 160 ülkeye ihracat yapıyor. Dünyada ikinci sırada yer alan sektör, kota engelini aşabilirse ve markalaşabilirsek Türkiye’nin liderliği elde etmesi mümkün” ifadelerini kullandı.

{ "vars": { "account": "G-2WKLC3DMKW" }, "triggers": { "trackPageview": { "on": "visible", "request": "pageview" } } }