Bir zamanlar lükstü.
Bir ara ‘halkın yolu’ sayılacak kadar ucuzladı.
Şimdilerde ‘zaman mı para mı daha önemli?’ sorusuna verilen cevaba göre tercih ediliyor.
Örneğin Bursa’dan Erzurum’a uçak bileti 1.908 lira, otobüs bileti 1.000 liradan başlıyor.
Havayoluyla 1 saat 40 dakika, karayoluyla 20 saat.
Dedim ya tercih bazen zamanın kıymetine göre bazen yükün ağırlığına bazen de kişinin cesaretine göre değişebiliyor.
Bu arada Bursa Yenişehir’den Erzurum’a gidiş, İstanbul Sabiha Gökçen’e göre neredeyse yarı yarıya daha ucuz. Üstelik firma aynı firma…
***
Neyse bu bir kenara Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü geçen gün ‘Havalimanları İstatistiklerini’ yayınladı.
Adet üzere olduğu gibi hemen gözümüz Bursa verilerine gitti.
Eylül 2024 itibarıyla Bursa Yenişehir Havalimanı’nda ne olmuş ne bitmiş gördük.
Bu yılın özelinde bir değerlendirme yapmadan evvel size on yıllık yolcu istatistiklerini aktarmak istiyorum. Manzara şu:
Eylül 2015’te 101 bin 788 iç hat, 22 bin 377 dış hat.
Eylül 2016’da 205 bin 556 iç hat, 19 bin 97 dış hat.
Eylül 2017’de 165 bin 500 iç hat, 22 bin 87 dış hat.
Eylül 2018’de 173 bin 543 iç hat, 17 bin 607 dış hat.
Eylül 2019’da 190 bin 516 iç hat, 14 bin 182 dış hat.
Eylül 2020’de 50 bin 931 iç hat, 9 bin 479 dış hat.
Eylül 2021’de 54 bin 782 iç hat, 267 dış hat.
Eylül 2022’de 73 bin 543 iç hat, 11 bin 552 dış hat.
Eylül 2023’de 131 bin 895 iç hat, 18 bin 976 dış hat.
Eylül 2024’te 133 bin 659 iç hat, 18 bin 694 dış hat.
Gördüğünüz üzere yolcu sayısında halen 2016, 2017, 2018, 2019 yıllarının çok gerisindeyiz.
Yeni Tip Koronavirüs salgınının etkisiyle 2020 yılında çakılan yolcu sayısının toparlanması zaman alıyor, alacak.
Elbette o günkü rakamlarda sefer sayısı ve bilet fiyatlarının da pozitif katkısı var.
***
Peki, uçak trafiği ne durumda?
Eylül 2024 itibarıyla 14 bin 488 iç hat, 213 dış hat.
Eylül 2023’te 12 bin 700 iç hat, 212 dış hat.
Eylül 2022’de 13 bin 502 iç hat, 175 dış hat.
Eylül 2021’de 11 bin 240 iç hat, 122 dış hat.
Eylül 2020’de 7 bin 726 iç hat, 99 dış hat.
Eylül 2019’da 4 bin 150 iç hat, 192 dış hat.
Eylül 2018’de 3 bin 701 iç hat, 238 dış hat.
Eylül 2017’de 5 bin 956 iç hat, 363 dış hat.
Eylül 2016’da 4 bin 940 iç hat, 309 dış hat.
Eylül 2015’te 4 bin 855 iç hat, 276 dış hat.
Uçak trafiği gerçekleşmiş.
Bu noktada istatistikleri incelediğinizde ‘yahu uçak sayısı artmış yolcu sayısı düşmüş, nasıl olur?’ diyebilirsiniz.
Bu Yenişehir’e daha küçük kapasiteli uçakların yönlendirildiği anlamına geliyor.
Peki, bu neyi gösteriyor?
Kıyaslayarak gösterelim Eylül 2016’da Yenişehir Havalimanı’ndan toplam 2 bin 455 ton yük taşınırken Eylül 2024’te bin 666 ton yük taşınmış.
Yani yük taşıma kapasitesi düşmüş.
***
Bursa kapasitesi ve potansiyeli ile elbette daha fazlasını hak ediyor.
Özellikle de demiryolu ve havayolunda hak ettiği yeri bulmak için gün sayıyor.
Ay başında Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, müjdeyi duyurmuştu.
Ekim ayı sonu itibarıyla Bursa Yenişehir Havalanı'ndan Antalya ve Çukurova Havalimanlarına sefer başlayacak.
Bugün de Bursa’da bu konuda önemli bir toplantı gerçekleşecek.
Bursa Kültür Turizm ve Tanıtma Birliği Başkanı Oktay Yılmaz’ın ev sahipliğinde Sunexpress Havayolları Türkiye Satış Müdürü Murat Hatipoğlu, turizmcilerle buluşacak.
Hem yeni başlayacak iç hat uçuşları hem de planlanan dış hat seferleri hakkında istişare yapılacak.
Biz de takip edeceğiz. Bakalım bu istatiksel manzarayı değiştirecek bir plan ortaya konabilecek mi?
Saygıyla…