Nüfusu 3 milyona yaklaşan Antalya’da trafiğe kayıtlı motorlu araç sayısı bir buçuk milyonu aştı. 2024 yılı Aralık ayı sonu itibarı ile Antalya’da 2 milyon 736 bin 693 kişi ikamet ediyor. 2024 sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı 07 plakalı toplam 1 milyon 571 bin 626 motorlu taşıt bulunuyor. Turizmin başkenti Antalya ikliminden dolayı bisiklet ve motosiklet kullanımı açısından çok elverişli bir coğrafyaya sahip. Her iki kişiye bir motorlu aracın düştüğü Antalya’da toplam 704 bin 968 otomobil bulunuyor. Otomobilin ardından Antalya’da en çok motosiklet yer alıyor. Antalya'da 2024 sonu itibarıyla 494 bin 686 motosiklet bulunuyor.

***

Benim de çocukluğum ve gençlik yıllarım bisiklet ve motosiklet üzerinde geçti. Fakat Antalya’da motosiklet ve bisiklet hırsızlığı da çok yaygın. Antalya’daki rakamlara çalınan motosikletler dahil mi bilmiyorum. Ben de birini 2001 yılında, diğerini de 2002 yılında olmak üzere, iki motosiklet çaldırdım. Çaldırdığım bisikletlerin sayısını ise hatırlamıyorum artık. Ama hiç birini de bulamadım. 2001 yılında çaldırdığım motosikletin plakasını bile çıkartamadan çaldırmıştım. Olaydan sonra karakola şikayet ettim. Savcılık takipsizlik kararı verdi. Bir yıl sonra bir motosiklet daha aldım. Plakasını çıkardıktan bir süre sonra onu da çaldırdım.

***

Aradan 23 yıl geçmiş. 2002 yılında çaldırdığım plakalı motosiklet halen aranıyor. 23 yıl önce çalınan motosikletim çalındıktan sonra hem emniyete hem de emniyetten aldığım yazı ile aracın kaydının silinmesi için Muratpaşa Vergi Dairesi’ne başvurdum. Ancak üzerinde plakasıyla birlikte çalınan motosikletin kaydı da halen üzerimde görünüyor. Çaldırdığım motosikletin ruhsatı da halen bende duruyor.

***

Geçen hafta otomobilimdeki cam filmiyle ilgili Bülent Ecevit Bulvarı’ndaki Antalya Trafik Tescil ve Denetleme Şube Müdürlüğü’ne gitmiştim. O gün motosikletimin akıbetini de sordum. 23 yıldır kayıp olan motosikletin kaydı üzerimde durmaya devam edecekmiş. “Ben vefat edince ne olacak?” diye sordum. Öldüğümde de mirasçılarıma geçecekmiş. Çaldırdığım motosiklet de başa bela. Bu nedenle çok istememe rağmen tekrar motosiklet almaya cesaret edemiyorum.

***

Trafik zaten bir dert. Bu nedenle zorunlu olmadıkça yola bile çıkmak istemiyorum. Öte yandan Antalya’da yılbaşında hizmete girmesi planlanan EDS sistemi halen faaliyete geçmedi. Ancak sistemin önümüzdeki günlerde devreye girmesi planlanıyor. Antalya’daki EDS sisteminin merkezi de Bülent Ecevit Bulvarı’ndaki Trafik Denetleme ve Tescil Şube Müdürlüğü’nün binasında yer alıyor.

***

Muhtemelen EDS devreye girince motosiklet sürücülerinin de çok canı yanacaktır. Çünkü Antalya’da her ne kadar yasak olsa da kasksız motosiklet kullanan yığınla sürücü var. Ayrıca motosiklete dört beş kişi binenleri bile görmek mümkün. Bazıları da trafiğe takılmamak için araçların arasından zikzaklar çizerek geçiyor. Hatta bazıları araçların arasından geçerken otomobillere çarpıp aynalarını bile kopartabiliyor. Sürücüler arasında kavgalar yaşanabiliyor. Bu tür trafik ihlalleri de EDS kameralarıyla tespit edilecektir.

***

Antalya’da konteynerlerden hurda toplayan Suriyeliler de ağırlıklı olarak çekçek bağladıkları motosikletlerle yollarda cirit atıyor. Ayrıca Antalya’da moto kuryelik yapan yığınla üniversite öğrencisi var. Bu öğrenciler ailelerinin gönderdiği harçlık yetmediği için mecburen çalışmak zorunda kaldıklarını söylüyorlar. Kaç kez denk geldim. Kuryelik yapanların arasında atanamayan öğretmenler ve emekliler de var. Paket yetiştirmeye çalışırken Antalya’da son yağışlarla delik deşik olan yollarda çukura düşüp kaza yapanları da sık sık duyuyorum.

SON SÖZ

Bu tür vakaları önlemek için yolların düzenli olarak bakımının yapılması konusunda belediyelere büyük sorumluluk düşüyor.